نکات کاربردی برای شستن پرده های حریر و ساتن

شستن پرده های حریر و ساتن

برای شستن پرده های حریر و ساتن، ملایمت بسیاری نیاز است و توجه خاصی می طلبد. برای اینکه این پرده ها را در منزل به بهترین نحو ممکن شست بایستی به چندین نکته توجه کرد و آنها را  رعایت نمود تا پرده های ما آسیبی نبینند. در این مقاله نکات مهم برای شستن پرده های حریر، توری و ساتن را با هم یاد می گیریم.

بسیاری از خانم ها علاقه زیادی به پرده های حریر دارند. این علاقه شاید به دلیل ظرافت و لطافت این جنس پرده ها باشد و یا شاید به این دلیل باشد که پرده های حریر، نور خورشید را به داخل منزل ساطع می کنند. به هر حال دلیل آن هر چه باشد سبب شده خواهان این پرده ها بیشتر شود.

خانم هایی هم هستند که تمایل به نصب پرده های ساتن دارند چرا که این پرده ها در کنار زیبایی که به منزل و قسمت پذیرایی می دهند شکوه و ابهتی دارند که این زیبایی را دو چندان جلوه می نماید.

پرده های حریر و ساتن

در مورد نگهداری پرده های حریر و ساتن و به خصوص پرده های حریر می بایست این نکته را همیشه به خاطر بسپارید که پرده ها نباید به اندازه ای کثیف شوند که در شستن آن ها به زحمت افتاده و آن را اساسی بشویید. زیرا این کثیفی زیاد، موجب شستشوی چندین باره و استفاده از مواد شوینده قوی می شود و این کار به بافت پرده آسیب وارد می کنند. توصیه ما به شما و مخاطب این مقاله این است که هر چند وقت یکبار، با سری مخصوص جاروبرقی، پرده های خود را غبارگیری نمایید.

در واقع می توان گفت که سهم بیشتر زیبایی خانه و جلوه ی دکوراسیون منزل در گرو وجود پرده ی زیبا و تمیز می باشد و این اکسسوری منزل در زمان خانه تکانی و تمیز نمودن خانه، از طرف خانم ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. البته ناگفته نماند که جنس پرده تنها در نوع حریر و ساتن خلاصه نمی شود و انواع پرده وجود دارد همچون پرده رومن و یا پرده هازان چاپی که در نگهداری و شستن آنها نیز باید دقت کافی داشت. اما برای این کار و حفظ رنگ و سفید و درخشان شدن آن نکاتی را باید رعایت نمود که در ادامه به بیان این نکات و بررسی آنها خواهیم پرداخت.

نکات مهم برای شستن پرده های حریر، توری و ساتن

همانگونه که پیشتر گفته شد یکی از اکسسوری های زینت بخش به خانه، پرده ها هستند که برای حفظ زیبایی و درخشش پرده ها باید در زمان شستشوی آنها حداکثر دقت و حساسیت را به خرج داد تا این زیبایی و درخشش به خوبی حفظ گردد. اما برای حفظ این ویژگی ها نکاتی زیر را باید در نظر داشت و آنها را رعایت نمود.

  1. توجه به دمای آب مورد استفاده در زمان شستشو: آنچه که مهم می باشد این است که آبی که در زمان شستشو استفاده می شود باید سرد باشد. این مورد از این جهت اهمیت دارد که آب گرم به بافت پارچه آسیب وارد می کند.
  2. مواد شوینده مورد استفاده: این مواد بایستی قدرت اثر ضعیفی داشته داشته باشند تا آسیبی به بافت پرده وارد نیاید.
  3. عدم استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی: سرعت بالای این مرحله از شستشو در ماشین لباسشویی و تاباندن پرده امکان دارد باعث نخ کش شدن و حتی پارگی پرده گردد.
  4. اتوکشی پرده های حریر و ساتن: بهترین روش برای اتو کردن پرده این است که آن را به خشکشویی مخصوص سپرد. اما اگر مایل به انجام این کار در منزل هستید این را به خاطر بسپارید که از بخار اتو، اصلا استفاده نکنید چرا که بخار به بافت پرده آسیب می رساند.
  5. استفاده از لکه بر: برای اینکه لکه ی ایجاد شده بر روی پرده های خود را از بین ببرید می توانید هم از مواد پاک کننده استفاده نمایید و هم از لکه بر خانگی؛ مخلوط سرکه با آب سرد. اگر با یک بار لکه از روی پرده پاک نشد جای نگرانی ندارد چونکه با چندبار تکرار لکه ها از بین می روند.
  6. گرفتن گرد و غبار پرده ها قبل از شستن: این کار به ویژه در پرده های حریر و توری بسیار اهمیت دارد چرا که پرده های توری اگر گرد و غبار آنها تمیز نشود در زمان شستشو تمام آن گرد و غبار ها را در خود می گیرد. بنابراین قبل از خیساندن حتما غبارگیری انجام شود.
شستن پرده حریر

شستن پرده های حریر و ساتن با ماشین لباسشویی

زیبایی پرده های ساتن و حریر سبب شده است که این پرده ها طرفداران زیادی را داشته باشد. اما برای حفظ زیبایی این پرده ها باید در نگهداری و شستشوی آنها دقت داشت. چرا که اگر شستشوی اصولی انجام نشود چه بسا که زیبایی و شکل اولیه خود را از دست بدهند.

بسیاری از خانم ها برای شستن پرده های حریر و ساتن از روش سنتی استفاده می کنند و آن را در یک تشت پر از آب ولرم می خیسانند. برای اینکه رنگ پرده ها ثابت بماند و به خوبی تمیز شوند می توان از پودر صابون و سرکه سفید استفاده نمود.

اما اگر از ماشین لباسشویی برای شستن پرده های ساتن استفاده می شود چند مورد را باید به خوبی رعایت نمود تا پرده های تمیز و درخشان داشت. این نکات عبارتند از:

  • هیچ لباسی را همراه با پرده نباشد.
  • درجه ماشین لباسشویی روی کم باشد.
  • ماشین لباسشویی بر روی قسمت آب سرد تنظیم شود.
  • از ماده شوینده ملایم استفاده شود.
پرده ساتن

برای شستن پرده های حریر در ماشین لباسشویی، همچون پرده های ساتن باید مواردی رعایت شود تا بافت پرده ها آسیب نبیند. از آنجایی که پرده های توری و حریر جنس لطیف و نازکی دارند در شستشوی آنها باید بیشترین دقت را داشت. به ویژه شستشوی پرده های حریر ابریشمی، در ماشین لباسشویی ممکن است موجب خراب شدن پارچه شود و بهتر است که شستن آنها به صورت دستی باشد.

شستن پرده های حریر

در صورتی که برای شستن پرده های حریر و توری از ماشین لباسشویی استفاده می شود این نکات را فراموش نکنید:

  • با آب سرد شسته شود.
  • از خشک کن ماشین لباس شویی استفاده نشود.
  • پس از شستشو حتما آویزان شود تا چروک کمتری روی آنها ایجاد شود.

مراحل شستن پرده های حریر و ساتن

شستن پرده های حریر و ساتن از مواردی است که در تمیز کردن خانه هیچگاه فراموش نمی شود اما شستن پرده ها چه با روش سنتی (روش دستی) و چه با ماشین لباسشویی نیازمند رعایت کردن مراحل و نکاتی است که به پرده آسیبی نرسد. اولین کار قبل از شستن پرده ها این است که پرده ها را غبار روبی کرد و گرد و غبار آن را را زدود. سپس پرده را در آب سرد خیساند تا گرد و خاک باقی مانده در تار و پود آن خارج شود و بعد از آن برای شستن دستی داخل یک تشت در مواد شوینده ملایم خیساند و یا در ماشین لباسشویی با آب سرد شست.

همچنین مجموعه پردینو برای راحتی مشتریان عزیز خدمات شستشوی انواع پرده را ارائه میدهد، شما می توانید با شماره های موجود تماس بگیرید و از این خدمات بهره ببرید

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *