آشنایی با پرده پشت دری و انواع آن

معرفی انواع پرده پشت دری

امروزه استفاده از پرده در دکوراسیون منزل به شدت گسترش یافته است و کمتر خانه ای را می بینید که از پرده استفاده نکرده باشد. تاریخچه استفاده از پرده به قرن های پیش بر می گردد و در زمان های گذشته نیز از آن ها استفاده می شد. استفاده از پرده ها فقط برای جلوی پنجره کاربرد ندارد؛ بلکه از آن ها برای جلوی در ها نیز استفاده می کنند. با ما همراه باشید تا با پرده های پشت دری و انواع آن ها آشنا شوید.

کاربرد پرده پشت دری

یکی از وسایلی که برای طراحی دکوراسیون خانه ها از آن ها استفاده می شود، پرده های پشت دری هستند که جلوی در ورودی یا در تراس نصب می شوند. این پرده ها علاوه بر نقش زیبایی که دارند، کاربرد های دیگری هم دارند.
در زمان های گذشته نیز این پرده ها در بین ایرانیان محبوبیت داشته اند و آن ها را جلوی درب ورودی نصب می کردند تا اگر به هر دلیلی مجبور به باز گذاشتن درب خانه شدند، حریم خانه حفظ شود. با گسترش زندگی آپارتمانی پرده ها این کاربردشان را از دست داده اند.

از کاربرد های پرده پشت دری می توان به عایق کردن در اشاره کرد، با این کار سرما یا گرما به راحتی به داخل خانه نفوذ نمی کند. علاوه بر این، زیبایی زیادی برای خانه به همراه می آورد.
در طراحی های جدید، استفاده زیادی از در و پنجره می شود و مردم علاقه زیادی به خانه های نور گیر نشان داده اند. اگر چه خانه های نور گیر، دل باز تر به نظر می رسند، اما برای افرادی که عادت دارند در مکان های تاریک بخوابند کمی مشکل ساز است. برای رفع این مشکل، پرده پشت دری ساخته شده است که می توانید در شب آن را بکشید و صبح روز بعد دوباره به خانه خود نور هدیه دهید.
این پرده ها در فصل زمستان از ورود سرما به خانه جلوگیری می کنند و در فصل تابستان نیز ورود حشرات به داخل خانه را منع می کنند.

انواع پرده های پشت دری

پرده های پشت دری از نظر جنس، نوع بستن و اندازه به انواع مختلفی تقسیم می شوند. جنس پرده پشت دری می تواند حریر، پارچه ساده، توری و … باشد. رنگ آن ها نیز بستگی به سلیقه شما و دکوراسیون منزلتان دارد. اگر پرده های پشت دری خانه شما ساده هستند، می توانید از پارچه های دیگر برای تزئین آن ها استفاده کنید و یا روی آن ها پاپیون بزنید.

  • پرده زبرا

    یکی از بهترین پرده های پشت دری، پرده های زبرا هستند. این پرده های کلاسیک از جنس پارچه و تور می باشند و به صورت راه راه هستند و با ظرافت خاصی ساخته می شوند. از نظر تنوع رنگی کاملا متنوع می باشند و می توانند به عنوان پرده پشت دری با دکوراسیون شما هماهنگ شوند. از پرده زبرا می توانید جلوی در تراس و یا در آشپزخانه استفاده کنید. حتی می توانید آن را داخل چهارچوب در کار بگذارید.

پرده پشت دری از نوع زبرا
پرده پشت دری از نوع رومن
  • پرده رومن

    پرده رومن نوعی پرده ساده و ظریف است که به صورت کرکره ای جمع می شود و از این نظر، شباهت زیادی به پرده شید رول دارد. این پرده چین های زیادی دارد که به جمع کردن آن کمک می کنند. پرده های رومن بیشتر در دکوراسیون های کلاسیک استفاده می شوند و به عنوان پرده پشت دری به کار می روند. حاشیه این پرده ها دارای زیبایی خاصی است و باعث می شود از بیرون نیز زیبا به نظر برسند.

  • پرده لوردراپه

    پرده لوردراپه نیز از پره های عمودی تشکیل شده اند و شباهت زیادی به پرده های قبلی دارند. قیمت پایینی دارند و در رستوران ها و ادارات به عنوان پرده پشت دری بسیار دیده می شوند. لوردراپه ها به محبوبیت زیادی رسیده اند؛ چون می توان روی آن ها تصاویر مختلف طراحی کرد. هر قسمت از تصویر روی بخشی از تیغه قرار می گیرد و تیغه ها در کنار هم تصویر کلی را نمایان می کنند. تصویر روی آن نیز به قدری با کیفیت است که در برابر تابش مستقیم نور خورشید تغییر شکل نمی دهد. حتی قابل شستشو نیز می باشند.

پرده لوردراپه پشت دری
پرده کرکره فلزی
  • پرده کرکره فلزی

    این پرده ها شما را به یاد دکوراسیون های کلاسیک می اندازند. به پرده کرکره فلزی ، پرده آلومینیومی نیز گفته می شود؛ چون جنس آن از آلومینیوم است. این پرده ها از نظر قیمتی، مناسب ترین و به صرفه ترین پرده ها محسوب می شوند و نصب آن ها به عنوان پرده پشت دری آسان است و نیازی به تخصص ندارد. از مزایایی ک این پرده ها دارند، قابلیت تنظیم نور ورودی است. شما می توانید اسلیت های پرده را بچرخانید و به هر میزانی که خواستید نور را وارد خانه کنید. انتخاب آن ها به عنوان پرده های پشت دری، می تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد.

  • پرده شید پشت دری

پرده شید یک انتخاب هوشمندانه برای مکان‌هایی همچون درب‌ها است که به تازگی به عنوان یک جزء مهم در دکوراسیون داخلی مورد توجه قرار گرفته است. این نوع پرده، علاوه بر ایفای نقش محافظت از حریم خصوصی، با داشتن ویژگی‌هایی همچون کنترل نور و گرما، به افراد خانه اجازه  می‌دهد تا به صورت دلخواه نوری که به محیط وارد می‌شود را تنظیم کنند. با ساختار منحصر به فرد پرده شید، این انتخاب دکوراتیو به شکل لایه‌های پارچه باز و بسته که به سادگی قابل کنترل هستند، امکان کم و زیاد شدن میزان نوری که وارد فضا می‌شود را به فرد می‌دهد. علاوه بر این، پرده شید با انواع طراحی‌ها و رنگ‌ها، امکان انطباق با هر نوع سبک معماری و دکوراسیون را نیز دارد، در نتیجه از نظر استفاده در مکان‌های پشت در ورودی‌ها یا درب‌ها، این پرده یک گزینه شیک و جذاب به حساب می‌آید.

  • پرده پشت دری حریر

پرده حریر می‌تواند گزینه‌ای بسیار جذاب و لوکس برای فضاهای پشت در باشد. بافت نرم و لطیف حریر باعث ایجاد جلوه‌ای شیک و زیبا شده و نور خورشید را به طرز زیبا  و آرام‌بخشی فیلتر می‌کند. این ویژگی، محیط خانه را دلنشین‌ و بازتر نشان می‌دهد.

اگرچه پرده حریر زیبایی فراوانی را دارد، اما باید توجه داشت که نیازمند مراقبت و نگهداری ویژه‌ای است. حریر به عنوان یک مواد طبیعی، ممکن است به  حرارت و نور مستقیم خورشید حساس باشد، بنابراین نیاز به مراقبت دقیقتری نسبت به برخی از جنس پارچه‌های دیگر دارد. همچنین، این پارچه باتوجه به نوع بافتی که دارد، نیاز به شستشو و نگهداری ویژه‌ای است.

  • پرده پاپیونی پشت دری

پرده پاپیونی فرانسوی یک گزینه زیبا و شیک می‌باشد که  برای پرده پشت دری مناسب است. این پرده‌ها از پارچه‌های با کیفیت و طراحی‌های دلباز بافته شده‌اند و با استفاده از پاپیون‌های زیبا و  خاص فرانسوی، به فضا جلوه‌ای از ظرافت و الگانس می‌بخشند. ویژگی جالب این پرده‌ها، امکان ایجاد جلوه‌ی خاص و منحصر به فردی است که به دلیل استفاده از طراحی‌ ویژه و پارچه‌های متنوع، می‌توانند با هر نوع دکوراسیون داخلی و خارجی ترکیب شوند. به علاوه، پرده‌های پاپیونی فرانسوی معمولاً دارای پارچه‌های نرم و خنک هستند که می‌توانند نور خورشید را به صورت ملایم و آرام فیلتر کنند و در عین حال، یک احساس خنکایی و راحتی در فضا پخش کند.

  • پرده پلیسه مناسب پشت دری

پرده پلیسه یکی از بهترین انتخا‌ها برای پرده پشت در بهشمار می‌اید. این نوع پرده از پارچه‌های جمع‌وجور و قابل تنظیم تشکیل شده است که امکان تنظیم نور و حفظ حریم خصوصی را برای افراد خانواده فراهم می‌کند. پلیسه‌ها با استفاده از چین‌زنی‌های خاص، قابلیت تنظیم زاویه لوزی برای کنترل میزان نور و دید داخلی را به افراد می‌دهند. همچنین، این پرده‌ها اغلب از مواد مقاوم در برابر شرایط جوی و آب استفاده می‌کنند که آنها را برای استفاده در فضاهای باز و محیط‌های پشت در مناسب می‌سازد. به علاوه، پلیسه‌ها از طراحی زیبا و مدرنی نیز برخوردار هستند که باعث افزایش جلوه زیبایی فضا و ترکیب هماهنگی با دیگر عناصر دکوراتیو می‌شوند.

ترفندی برای جذاب‌تر شدن پرده‌های پشت دری

برای جذاب‌تر کردن پرده پشت دری جدید، می‌توانید از ترفندها و ایده‌های زیر استفاده کنید:

ترکیب الگوها و رنگ‌ها

اگر از پرده با الگوهای جذاب یا رنگ‌های زنده استفاده می‌کنید، آنها را با سایر عناصر دکوراسیون اتاق هماهنگ کنید. این ترکیب الگوها و رنگ‌ها می‌تواند تصویر کلی را جالب‌تر کند.

استفاده از لایه‌ها

اگر امکانش باشد، از لایه‌های مختلفی از جمله پرده نازک با پرده ضخیم‌تر استفاده کنید. این لایه‌ها نه تنها به افزایش جذابیت کمک می‌کنند بلکه کنترل بهتری بر نور و حفظ حریم خصوصی فراهم می‌آورند.

اضافه کردن لوازم تزئینی

از لوازم تزئینی نظیر پاپیون یا آویزهای زیبا برای پرده‌ها استفاده کنید. این جزئیات کوچک می‌توانند جلوه و شکل جدیدی به پرده‌ها ببخشند.

تغییرات فصلی

با تغییر پرده‌ها بر اساس فصل‌ها، اتاق شما همیشه تازه و جذاب به نظر خواهد رسید. از پارچه‌ها و الگوهای گرمتر برای زمستان و پارچه‌ها و رنگ‌های خنک‌تر برای تابستان استفاده کنید.

استفاده از پرده‌های تمام ارتفاع

پیشنهاد می‌کنیم، پرده‌ها را تا ارتفاع سقف بکشید. این کار به اتاق احساس بلندی و شکوه می‌بخشد.

توجه به جزئیات دوخت

به جزئیات دوخت پرده توجه کنید. دوخت‌های جالب و منظم می‌توانند جلوه زیبایی به پرده‌ها افزوده و آنها را منحصر به فرد کنند.

نصب پرده پشت دری

پرده های پشت دری جزء زیبا ترین پرده ها محسوب می شوند و دوخت آن ها بسیار آسان است. حتی اگر بخواهید می توانید خودتان آن ها را در منزل بدوزید، فقط باید اندازه های دقیق درب را داشته باشید. برای نصب آن باید دقت کنید که پرده نباید در معرض شعله قرار گیرد؛ چرا که باعث آتش سوزی می شود. اگر پرده پشت دری را به صورت آماده نیز تهیه کرده اید، نصب آن ها راحت تر خواهد بود. فقط کافی است پرده را از میله مخصوص پرده عبور دهید و به همین راحتی یک پرده شیک و زیبا برای خانه خود داشته باشید.

نصب پرده پشت دری

سخن پایانی
پرده های پشت دری جزء زیبا ترین دیزاین ها برای خانه های مدرن و کلاسیک محسوب می شوند و می توانید آن ها را با پارچه ها و رنگ های مختلف تهیه کنید. پرده پشت دری دارای انواع گوناگونی می باشد و پرده اداری، جزء این پرده ها محسوب می شود که در ادارات، رستوران ها، مراکز تجاری و خانه ها به وفور یافت می شوند. این پرده ها فقط برای زیبایی به کار نمی روند، بلکه می توانند عایقی در برابر سرما، گرما و حشرات باشند. شما می توانید پرده های مورد علاقه خود را به صورت آنلاین و حضوری از پردینو خریداری کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *